onsdag 9 maj 2012

Cinnamon buns

Ikväll har jag bakat så de doftar kanel i hela huset! Älskar doften!
Provade ett nytt recept på "saftiga" kanelbullar och ja dom blev verkligen saftigare!!

Här kommer receptet:

1,5 pkt jäst
200g smör
1 l mjölk
2 st ägg
2 dl socker
1 krm salt
1 tsk kardemumma
25 dl vetemjöl

Fyllning:
350g smör
1,25 dl kanel
2,25 dl socker

Ägg och pärlsocker till garnering

Smula ner jästen i en bunke. Smält smöret och tillsätt mjölken och värm till ca 37 grader.
Häll på smör och mjölk blandningen på jästen, tillsätt socker, ägg, kardemumma och salt. Blanda ner mjölet och blanda till smeten släpper från bunken och är glansig och fin. Degen skall vara ganska lös.
Jäs i ca 40 min.
Kavla ut och bred ut fyllningen. Rulla ihop och dela i lagom stora bitar. Jäs ytterligare 20 min.
Pensla på uppvispat ägg och pärlsocker.
Baka av i ugnen på 225 grader i ca 5-8 min tills bullarna är gyllenbruna!
Lycka till!

Jag själv gör alltid extra mycket fyllning för jag älskar de gottiga inuti:)
En kanelbulle med ett glas kall mjölk de är grejer de;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar